Bot communiceren

Managers en artsen communiceren bot en recht voor zijn raap in onze organisatie. Het schaadt de motivatie van medewerkers en de onderlinge verhoudingen.

Recht voor zijn raap, kortaf en bot, afgerekend worden, schaadt wel meer dan 'alleen' motivatie en werksfeer. Het schaadt productiviteit en veiligheid.

Recht voor zijn raap communiceren als mensen dingen goed doen; direct en oprecht complimenteren, doet trouwens wonderen. Maar recht voor zijn raap betreft meestal niet wat er goed gaat, maar wat er fout gaat.

Niemand vindt het leuk om tijdens overleg publiekelijk afgerekend te worden of in de gang afgekat te worden, denigrerend te worden besproken of zuchtend antwoord te krijgen op een vraag: 'Jaaa? Wat is er nu weer...?'

Er zijn 1001 manieren waarop mensen elkaar laten merken, verbaal en non-verbaal, wat ze van elkaar vinden en wat ze van zichzelf vinden.

De leidinggevende die afrekent: 1. is ontevreden over andermans functioneren, of 2. heeft behoefte aan het versterken van zijn eigen positie. Blijkbaar is optie 2 nodig in deze organisatie- of teamcultuur, waarin ook de leidinggevende niet 'veilig' is. Anders zou het versterken van posities niet nodig zijn.

De afrekencultuur is stoer, 'je moet er tegen kunnen'. Erachter zit een foutieve overtuiging: 'door onderlinge competitie en botte afrekeningen, presteert iedereen het beste.'

Uit onderzoek blijkt het tegendeel. Mensen die afgerekend worden, kortaf en bot behandeld, voelen zich onveilig. Het levert gezichtsverlies op en doet pijn: dit willen we vermijden.

Vermijden doe je door zo min mogelijk te doen ('ik kwam er niet aan toe'), en als dat niet kan, door zo min mogelijk van jezelf te laten zien; in situaties van angst en onveiligheid daalt de waarde en omloopsnelheid van informatie aanzienlijk.

Dat dit productiviteit en patiëntveiligheid beïnvloedt, behoeft geen betoog.

Leidinggevenden raken hierdoor slechter geïnformeerd over wat teamleden doen, kunnen slechter bijsturen en baseren zich eerder op gissingen, gebaseerd op hun eigen overtuigingen over het team. Zo ontstaat soms een zichzelf bevestigende cirkel: teamleden doen niets extra, 'want hij waardeert het toch niet of kraakt je af', leidinggevenden denken; 'zie je wel, ze kunnen niets zelf'. Ieder management krijgt de medewerkers die men zelf verwacht en daardoor creëert.

Tips voor actie:

Nulmeting

Nulmeting van de waarden, criteria en samenwerking op basis van Metaprofiel Analyse®, gevolgd door twee dagen teamvorming en teamcoaching met Metaprofiel Analyse®. Hierin wordt duidelijk wat mensen verwachten, hoe ze van elkaar verschillen en hoe die verschillen te benutten zijn, onder andere met respectvolle communicatie.

OCAI-assessment

OCAI-assessment voor het bepalen van huidige en gewenste cultuur; wat willen we anders, en hoe? Nabespreken en acties vaststellen in een teamdag.

Actieprogramma

Actieprogramma: op welk niveau moeten veranderingen plaatsvinden in geval van onveilige botheid? Aanvullende communicatievaardigheden zijn nodig (hoe geef en ontvang je feedback, hoe coach en motiveer je) maar zullen niet volstaan als het trucjes blijven. De mentale modellen die ieders gedrag sturen, het waarden- en overtuigingenniveau, moet aangepast worden, waarna vertrouwen en veiligheid stukje bij beetje ontwikkeld kunnen worden.

Leiderschapsontwikkeling

Leiderschapsontwikkeling: is essentieel als het management zich zo gedraagt. Opties zijn management development, een workshop leidinggeven of de trainingsmodule Lerende teams. Soms is specifieke coaching nodig op basis van metaprogramma's, waarbij leidinggevenden effectieve overtuigingen kunnen aannemen.

Teamvorming en teamcoaching

Teamvorming en teamcoaching: zijn nodig om het team beter te laten samenwerken. Een Metaprofiel Analyse® danwel een andere teamtraining of teamcoaching versterken onderling vertrouwen en verbondenheid. Communicatievaardigheden maken mensen respectvoller én assertiever.